top of page
  • Eiker Rock

DU ER INVITERT TIL 30-ÅRS JUBILEET TIL EIKER ROCK. DET ER IKKE DRAMMENS TIDENDE!

Oppdatert: 30. mai 2023

Eiker Rock markerer førstkommende helg 30-års jubileet både med en to-dagers musikkfest toppet av CC Cowboys, og ved å lansere Eiker Rock UNG, vår satsing på å bli den konsertarrangører som gir flest unge og lokale musikere scenetid de kommende årene. La oss starte med litt statistikk om Eiker Rock.

Til tross for at Eiker Rock hovedsakelig har en lokal profil, er det en av Norges lengstlevende festivaler. Vi har holdt på like lenge som Bergenfest, 6 år lenger enn Øyafestivalen, 5 år lenger enn By:larm og Notodden Bluesfestival slår oss med knappe 5 år.


I løpet av de 30 årene Eiker Rock har eksistert har over 1250 musikere fordelt på over 250 forskjellige band og artister, de fleste av de lokale, fylt ørene til over 15 000 publikummere med over 2250 timer med musikk.


Bare i år vil vi ende på ca 130 musikere fordelt på 24 forskjellige band og artister, de fleste av de Eiker Rock UNG-band som er fremtiden på Drammens-scenen, og over 20 timer med musikk for over 1500 publikummere. Ikke verst for en hovedsakelig ildsjeldrevet festival med base i Drammensområdet, så dette burde vel være en sak for vår største lokalavis?


Hvis du søker på Eiker Rock på sidene til Drammens Tidende etter artikler om Eiker Rock, og begrenser søket til de seneste månedene, gir søket 0 (NULL!!) treff!


Funko Tonic - Eiker Rock UNG-bandet som har fått jobben med å varme opp publikum før CC Cowboys

Hva er en lokalavis og hvordan skal den forholde seg til det lokale kulturlivet?


Det er ikke plass eller tid til gå for dypt inn i den diskusjonen her, og Drammens Tidendes syn på saken er dessuten allerede allment kjent. “Kultursaker genererer for få klikk” har redaktør Espen Sandli uttalt ved flere anledninger. Og han har nok rett. Men kan det ha en sammenheng med hvilken kvalitet det er på avisens kultursaker?


Saken om at Herman Stengel “slo” Mads Hansen med full kraft kom i hvert fall igjennom nåløyet, og ble merket med kultur, sammen med diverse artikler om kulturpersonligheter som “snakker ut om den vonde tida” og informasjon om hva kjendisene gjør i påsken.


Symptomatisk er det kanskje også at en av de i skrivende stunds siste publiserte artikler fra Drammens Tidendes Øyvind Schou (som av flere i det lokale kulturmiljøet karakteriseres som den beste kulturjournalisten avisa noen gang har hatt), handler om de 11 bilistene som ble fanget av UP sin laser når de stilte seg opp ved Krøderveien.


Kan det være en sammenheng her?


Uaktuelt med forhåndsomtale


Vi, som de fleste andre kulturarrangører, sender ut pressemeldinger i forkant av våre arrangement. Av den enkle grunn at vi ønsker oppmerksomhet som igjen forhåpentligvis gjør at flere publikummere prioriterer vårt arrangement, og flere løser billett. Selve festivalen er et semi-kommersielt initiativ, og vi er avhengig av å tjene penger. Dessuten har vi fått det for oss den tilsynelatende søkte tanken om at lokalavisene kan skrive om saker og ting som rører seg i lokalsamfunnet.


Gjennomgående for oss og andre lignende aktører har svaret fra Drammens Tidende vært at forhåndsomtale er uaktuelt - det ses på som reklame, og da må vi kjøpe annonser. Vi ser poenget. Men det stopper seg for oss når Drammens Tidende møter opp på de samme arrangementene, stort sett for å produsere «se hvem som var på»-artikler, fordi det genererer klikk. Og det tjener Drammens Tidende penger på!


Her skulle man tro det var en symbiose, men det er altså enveiskjøring. Drammens Tidende skal tjene penger på at vi kjøper annonser for å få forhåndsomtale, og de skal møte opp og høste fruktene ved å produsere artikler som gir klikk de tjener penger på. Og den runddansen er vi ikke med på lenger.


Spesielt i år, siden vi med Eiker Rock UNG har prioritert unge, lokale musikere så mye som vi har gjort og det fortsatt ikke er skrevet et eneste ord, så ser vi at vi er så uenige i den holdningen Drammens Tidende har inntatt overfor lokalt kulturliv, at vi velger å si at avisa ikke er velkommen på våre arrangement.


Vi sier ikke at Drammens Tidende ikke dekker kultur. Men vi sier oss uenig i de generelle prioriteringene, og vi mener det ikke er i tråd med en lokalavis sitt samfunnsansvar, og at Drammens Tidende ikke er sitt ansvar bevisst.


Så i Drammens Tidende neste uke kan du sikkert få et innblikk i hvem som var på byen i Drammen i helga, men med dette setter vi en effektiv stopper for muligheten for at dere får lese noe om hvordan Eiker Rock sitt 30-årsjubileum gikk.


Men det hadde det vel strengt tatt ikke stått noe om uansett.

Dirty Deeds er med på å markere 30-års jubileet til Eiker Rock

Til info: dette innlegget ble sendt til Drammens Tidende som leserinnlegg / kronikk mandag 29. mai, med ønske om publisering på "Meninger". Dette er svaret vi fikk:


"Hei.


Vi tilstreber eksklusivitet i kronikk og debattstoffet.


Dette innlegget er tidligere publisert både på Facebook og på egne nettsider, så vi publiserer den derfor ikke.


Velkommen tilbake med meninger/kronikker ved en senere anledning."


7 009 visninger2 kommentarer

2 Comments


hans
May 30, 2023

Hva har Eiker Rock gjort for Eiker da? Er D ikke bare et lite knippe gitarister som spiller cowerlåter i hverandres band for å melke publikum med overprisede billetter? Eller tar jeg feil?

Like
Tor Erik Fredheim
Tor Erik Fredheim
May 30, 2023
Replying to

Hei, ukjent.


Dette blir jo litt subjektivt da, men "I løpet av de 30 årene Eiker Rock har eksistert har over 1250 musikere fordelt på over 250 forskjellige band og artister, de fleste av de lokale, fylt ørene til over 15 000 publikummere med over 2250 timer med musikk.


Bare i år vil vi ende på ca 130 musikere fordelt på 24 forskjellige band og artister, de fleste av de Eiker Rock UNG-band som er fremtiden på Drammens-scenen, og over 20 timer med musikk for over 1500 publikummere."


Er dette bare "et lite knippe gitarister", i dine øyne?


Mvh

Tor Erik Fredheim

Like
bottom of page